Geert Jan en Eppie in Noorwegen

3 en 4 september

3-9 Naar de Atlantische Oceaan. Vandaag eerst weer omhoog gereden via de Ornesvegen naar Eidsdal waar we weer met het veerbootje over moesten. Daarna doorgereden naar Vestnes waar we met de veerboot naar Molde zijn gevaren, deze overtocht duurde ongeveer 35 minuten. Daarna doorgereden naar het plaatsje Bud waar de "Atlantic road" begint. Het eerste stuk viel erg tegen, weinig oceaan gezien, maar het laatste gedeelte werd het iets beter en konden we de mooie kustlijn zien. Ook zijn we nog over de beroemde brug gekomen (zie foto's) en daarna in de buurt nog wat rondgereden tot we in een dorp uitkwamen waar de weg ineens ophield. Op de terugweg nog even een paar herten goedemiddag gezegd en daarna weer naar huis. Het was een lange dan en we hebben zo'n 340 kilometer gereden. In Nederland is dat geen probleem maar met het rijden hier is dat toch wel wat anders ook vanwege de veerboten wat veel tijd kost. Wij hebben er ongeveer 8 uur over gedaan. 4-9 Naar Blaho(e) Aangezien het in Geiranger regende en stormde zijn we maar weer op pad gegaan, Eppie had op internet gezien dat het 100 km verderop goed weer zou zijn. Dus in de regen en harde wind vertrokken en maar weer de bergpas over gereden. Weinig toeristen vandaag dus konden we goed opschieten. En inderdaad gaandeweg de rit werd het weer steeds beter en ook steeds warmer, wel jammer dat het wel erg hard waaide de hele dag. In Lom even gestopt en een bakkie koffie gedronken en de mooie staafkerk bewonderd. Daarna doorgereden naar Vagamo waar een een gravelroad (prive tolweg, 15 km lang) begint naar Blaho, dit is een TV toren op 1671m hoogte die je in de omgeving al kunt zien staan. Na een half uur rijden daar aangekomen en hadden we een fantastisch uitzicht over de hele omgeving (360 gr). Hoewel het bovenop stormde en we ons nauwelijks staande konden houden toch maar even uit de auto om mooie foto's kunnen maken. Gelukkig was het stralend weer en wolkenloos. In de auto genoten van een lunch en vervolgens weer naar beneden gereden. Terug in Geiranger regent het weer en zijn we blij dat we besloten hebben deze tocht te maken.

Gonny Dormans

Wij rijden ieder jaar door Amerika met camper en zijn op dat land verliefd geworden. Door jullie verhalen willen we zeker Noorwegen bekijken, jullie foto`s zijn prachtig.
Bedankt.