Geert Jan en Eppie in Noorwegen

23-8 t/m 27-8

23-8 naar Stalheim. 's Morgens op tijd vertrokken, het blokhutje was niet echt bijzonder. Vandaag voor de eerste keer met een veerbootje over een fjord. De overtocht verliep voorspoedig en na 20 minuten waren we al over. Onderweg weer veel mooie dingen gezien, maar het weer was helaas niet echt geweldig. Via een lange tunnel naar Voss gereden waar we eerst wat boodschappen gedaan hebben. Voss is wel een leuk stadje met een echt centrum. Vervolgens nog even koffie gedronken bij een restaurant aan een meer. Na even wat rondgekeken te hebben zijn we naar een mooie kloof bij Voss gereden. De kloof was goed te bekijken, even een stukje klauteren konden we het goed bekijken. Daarna doorgereden naar een mooie waterval, het bleek dat we niet de enigen waren, er stonden al 4 bussen met toeristen, eerst maar eens gewacht dat die weg waren en toen konden we zelf rustig rondkijken. Vervolgens hadden we in de planning om door te rijden naar Vik, maar we hebben helaas de afslag gemist en kwamen uit in Gudvangen. Hier van schrik maar even een ijsje gekocht en even rondgekeken. Vanaf hier vertrekken veerboten en toeristenboten dus wij nog even naar de vertrektijden ed. gekeken. Vervolgens maar terug naar Stalheim gereden naar ons verblijf. Het bleek een mooie (wel oude) blokhut te zijn. 24-8 Treinreis en boottocht. s'Morgens naar Flam gereden, vanuit hier is het mogelijk een treinreis te maken door de bergen. Het was de bedoeling om even wat informatie in te winnen maar de trein stond al op punt van vertrek dus snel kaartjes gekocht en in de trein gesprongen. Helaas viel ons deze treinreis een beetje tegen (oa door de 20 tunnels) en misschien zijn we al te verwend met andere treinreizen die we al gedaan hebben. Onderweg maakte te trein nog een stop bij een waterval. Iedereen kon de trein even uit om foto's te maken. Het eindstation van de reis was Myrdal. Hier zijn wij blijven zitten en zijn meteen weer terug gereden. Het traject is in totaal 20 km lang. Terug in Flam aangekomen hebben we direct een kaartje gekocht voor de veerboot. Deze tocht duurde 2 uur en ging van Flam naar Gudvangen, we hadden gelukkig goed weer en hebben genoten van een zeer bijzondere tocht, onderweg nog door het smalste fjord gekomen (2km breed). In Gudvangen aangekomen werden we met een bus weer opgehaald die ons weer naar Flam bracht. Hier heeft gj nog een lekkere warme trui gekocht en daarna wee naar ons verblijf gereden. 25-8 regenachtige dag Vandaag op het programma om nog een poging te doen naar Vik te rijden, het eerste stuk was erg mooi en zijn over mooie hoogvlaktes gereden. Maar toen we op de helft waren van de rit werd het weer erg slecht en mistig dat we maar besloten hebben terug te rijden naar ons verblijf. Die middag nog maar wat spelletjes Catan gespeeld en verder lekker rustig aan gedaan. 26-8 Naar Auerland Vandaag weer een mooie tocht op het programma. Vanuit Auerland een mooie route gereden over de hoogvlaktes. De weg naar boven was een bijzonder mooie met zicht op een fjord en zijn we diverse malen gestopt en veeeeel foto's gemaakt. Zo' n 7 km na Auerland is een bekend uitzichtpunt ( Stegastein) waar je een houten brug op kunt lopen en ligt op een hoogte van 635 meter. Aan het einde van de brug was een glazen wand waardoor je een bijzonder mooi zicht krijgt over het fjord en Auerland. Ook tijden het stuk over de hoogvlakte weer diverse malen gestopt en mooie plaatjes geschoten. Aan het eind van deze weg besloten we nog even door te rijden naar Borgund.Hier bevindt zicht de bekendste staafkerk van Noorwegen. Hier hebben we de kerk ook van binnen kunnen bekijken en hadden ze nog een tentoonstelling over de kerk. Na dit allemaal bekeken te hebben zijn we naar ons verblijf in Auerland gereden, deze keer zijn we maar niet weer bovenlangs gereden maar dee de langste tunnel van Noorwegen (24,5 km lang). in deze tunnel hadden ze tot 3 maal toe een verassing voor ons in petto, een open plek met speciaal blauw licht waardoor het lijkt of je door een ijsgrot rijdt. Moe maar voldaan aangekomen bij ons appartement. Even wat eten en op tijd naar bed. 27-8 Naar Skei Vandaag weer een lange tocht op het programma. En aangezien het weer bijzonder goed is gaan we goedgemutst op pad. Eerst weer door de lange tunnel en vervolgens via Ovre Ardal weer boven langs gereden. De kortste weg was met een veerboot maar aangezien het mooi weer was zijn we toch maar via de hoogvlakte gereden. Ook dit was weer een mooie route waar we diverse keren gestopt zijn. Vervolgens hebben we nog een stuk gereden van de weg 55 waar vaak nog sneeuw ligt, behalve als Eppie en G.J. hier langs komen. Maar ondanks dat hebben we een mooie indruk gekregen bovenop was het water nog wel bevroren ondanks het mooie weer. Vervolgens de route vervolgt naar Skei met nog prachtige uitzichtpunten. In Skei aangekomen hebben we nog even kunnen genieten op het balkon van ons hotel. We hebben een kamer met uitzicht op het fjord. (kost een paar centen maar dan heb je ook wat).