Geert Jan en Eppie in Noorwegen

21-8 Rit naar jondal

Vandaag hebben we een rit naar Jondal op het programma. Allereerst zijn we naar Latefoss gereden, dit is een dubbele waterval die wereldberoemd is. Het is wel een mooie en bijzondere waterval omdat het een dubbele is. Vervolgens naar Buer gereden waar je volgens de gids naar een gletsjer kunt lopen. De laatste 5km ging over een gravelroad en was weer lekker smal. Aangekomen in Buer bleek dat het nog een aantal kilometers lopen is tot de gletsjer dus dat hebben we helaas niet kunnen doen. Dus maar weer terug over de mooie weg. De auto ziet er ook al niet meer uit. Vervolgens verder gereden naar Jondal, het eerste stuk ging nog wel maar daarna werd de weg weer smal dus dat schoot niet echt op. Onderweg nog even een mooie stop gehad en bij een kraampje heeeeeerlijke verse kersen gekocht. We zitten hier in een gebied waar ze veel aan fruitteelt doen. In Jondal weer een break gehad bij de haven en vervolgens de hele weg weer terug gereden. Nog wel een oponthoud gehad bij wegwerkzaamheden, waar ze met een graafmachine stukken asfalt aan het verwijderden waren. En wij maar hopen dat we er weer langs konden. Maar ook dat kwam weer goed. Terug gekomen in Roldal nog even boodschappen gedaan, een staafkerk bekeken en benzine getankt zodat we morgen weer zonder zorgen op pad kunnen. Na het eten was het de bedoeling nog even een wandeling te maken maar op een gegeven moment toch maar de auto gehaald om nog een stuk langs het water te rijden. De Noorse regering heeft een aantal wegen tot ' nationale wegen' verklaard vanwege hun 'schoonheid'. Weg 550, die we vandaag hebben gereden ( van Odda naar Jondal) is er zo een. Gisteren hebben we ook zo'n weg gereden: wegnr 520 die loopt van Roldal naar Ropeid. Bijna vergeten maar vandaag zijn we door 18 tunnels gekomen, het totaal staat nu op 37 stuks.